هفتمين كنفرانس نظام اداري الكترونيكي مرداد 92 در دانشگاه صنعتي اميركبير تهران برگزار شد و طي آن سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري ساري موفق شد پس از مشهد مقدس حائز رتبه دوم در بخش شهرداري الكترونيك شود. به همين منظور مجله زمان تحول گفتگويي را با علیرضا عظيمي عضو هیات علمی دانشگاه انجام داده است كه مشروح آن را در زير مي خوانيد:

* لطفاً در ابتدا خود را معرفي و مختصري از سوابق اجرايي خود را بيان فرمائيد؟
عليرضا عظيمي هستم متولد شهرستان ساري. كارشناس ارشد مهندسي فناوري اطلاعات و دانشجوي مقطع دكتراي تخصصي (PhD) مهندسي كامپيوتر – سيستم هاي نرم‌افزاري مي‌باشم. از سال ۱۳۸۸ عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري بوده و در گروه مهندسي كامپيوتر در حوزه آموزش و پژوهش مشغول فعاليت هستم. بيش از چهارسال(91-95)  مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري ساري بوده ام.


* چه اقداماتي براي توسعه شهرداري الكترونيك ساري انجام شده است؟
بحمدلله در سال‌هاي اخير گام‌هاي بلندي از سوي شهرداري ساري براي تحقق شهرداري الكترونيك برداشته شده كه بعنوان مثال مي‌توانم به موارد زير اشاره كنم:
- تدوين برنامه راهبردي ۵ ساله توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات شهر ساري كه شامل چشم‌انداز، راهبردها، سياست‌ها و طرح‌هاي كلان شهر الكترونيك ساري مي‌باشد.
- توسعه زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري درون سازماني در شهرداري ساري (شامل ارتقاء سيستم هاي سخت افزاري درون سازماني، اتخاذ سياست‌هاي امنيتي و پشتيباني، سرويس و نگهداري و ...)
- راه‌اندازي ديتاسنتر به عنوان اتاق فرمان و مركز داده‌هاي شهرداري
- تعويض درگاه الكترونيكي و راه‌اندازي پورتال شهرداري ساري در جهت ارائه سرويس ها و خدمات شهرداري
- برقراري زيرساخت ارتباطي يكپارچه شبكه‌اي و مخابراتي بين ۱۴ مركز شهرداري ساري
راه‌اندازي نرم‌افزارهاي درون سازماني در جهت تحقق شهرداري الكترونيك شامل (اتوماسيون يكپارچه مالي- اتوماسيون اداري دبيرخانه)
- راه‌اندازي نرم‌افزار جامع شهرسازي و استقرار نظام الكترونيكي صدور پروانه و ايجاد كارتابل پرسنلي و سامانه مديريت منابع IT شهرداري ساري
- توسعه شبكه اينترنتي داخلي شهرداري ساري و افزايش پهناي باند از يك مگابايت به ۱۶ مگابايت
- راه‌اندازي پروژه بزرگ كارت پرداخت شهروندي (ساري كارت) با هدف استقرار سامانه يكپارچه پرداخت الكترونيكي و مديريت بر ناوگان حمل و نقل و خريدهاي خرد و كلان
- راه‌اندازي سامانه ۱۳۷ با هدف رسيدگي سريع به مشكلات شهري
توسعه خدمات الكترونيكي شهرداري ساري (توليد نرم‌افزار ساري همراه براي تلفن‌هاي هوشمند، دسترسي به خدمات از طريق پرتال و ...)
پايش تصويري و مانيتورينگ پروژه‌هاي عمراني شهرداري ساري و...
كه هر كدام از آنها با توجه به ميزان تأثيرگذاري و سرعت بخشي به امور شهروندان و مراجعين روزانه شهرداري، منشأ تحولات درون سيستمي براي اعتلاي عملكردي شهرداري محسوب مي‌شوند.


* چند نوع خدمت الكترونيك به شهروندان ساري ارائه مي‌شود؟
علاوه بر انواع سرويس هايي كه در پاسخ به سؤال اول ذكر شد، بيش از بيست نوع خدمات الكترونيكي ديگر نيز از طريق پورتال شهرداري به شهروندان ساروي ارائه مي‌شود كه برخي از آنها شامل پرداخت عوارض نوسازي، سامانه مسيريابي خطوط تاكسي، سامانه مسيريابي خطوط اتوبوس، سامانه اطلاع‌رساني شهروندي (فهرست بازارهاي هفتگي و دائم، رخدادهاي شهري، تلفن‌هاي ضروري، سامانه مزايده و مناقصه، كتابخانه‌ها، سينماها، داروخانه‌ها) سامانه مسيريابي شهري، بيمارستان‌ها، مجتمع‌هاي پزشكي، سامانه اطلاعات مشاغل، سامانه اطلاعات پزشكان و ... مي‌باشد.


* ساري كارت چيست و چه پروژه‌هايي در دست اقدام ساري كارت مي‌باشد؟
سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري ساري در دوره مدیریت اینجانب اقدام به طراحي و ايجاد كارت هوشمند به نام ساري كارت با قابليت پرداخت خرد و امكان اتصال به شبكه شتاب نموده است. خدمات اين كارت در دو بخش آفلاين و آنلاين قابل دسته‌بندي مي‌باشد. در حوزه آفلاين كليه خدمات مربوط به پرداخت‌هاي خرد نظير بليت الكترونيك تاكسي و اتوبوس، پاركومتر، نانوايي و ... ارائه مي‌گردد و در بخش آنلاين پس از مراجعه شهروند به يكي از شعب بانك عامل و اتصال كارت به حساب وي خدماتي نظير شتاب، تخفيف شهروندي، خدمات اعتباري و امتيازي فعال مي‌گردد. سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري ساري پرداخت كرايه اتوبوس، پاركومتر و نانوايي در بخش آفلاين و استفاده از شبكه تخفيف در استخر، سينما و ... در بخش آنلاين را به عنوان فاز اول اجرايي در نظر گرفته و اميد است در فازهاي بعدي كليه پرداخت‌هاي خرد نظير كرايه تاكسي، صندوق صدقات، نانوايي و ... تحت پوشش قرار گيرند.


* اين خدمات تا چه حد در شهرداري باعث افزايش كارايي و اثربخشي بوده است؟
تمامي ارزيابي‌هاي درون سيستمي و نيز ارزيابي‌ها و بازخوردهاي برون سيستمي اعم از ارباب رجوع حقيقي و حقوقي بر تحولاتي ناشي از تغيير سيستم خدمات‌دهي شهرداري از حالت سنتي به وضعيت الكترونيكي امروز صحه گذاشته و معتقدم كه اين خدمات‌دهي علاوه بر بالا بردن سرعت امور و سرويس هاي اداري، كيفيت كارها را نيز به طور زائدالوصفي اعتلاء داده است تا جايي كه تسلط مديران را بر حوزه مديريتي‌شان بيشتر كرده و قدرت تصميم‌گيري آنها را كاملاً ارتقاء داده است و حضور ذهن آنها را نسبت به پرونده‌ها، نامه‌ها، مصوبات، تصميمات و مراجعات، به طور محسوسي افزايش داده است.


* چه ارزش افزوده‌هاي اقتصادي براي شهرداري و شهر داشته است؟
ترديدي وجود ندارد كه هر يك از خدمات الكترونيكي، منشأ افزايش ارزش‌هاي افزوده اقتصادي براي شهرداري و شهروندان بوده است كه از جمله مي‌توان در اتوماسيون اداري به كاهش استفاده از كاغذها و سربرگ‌ها، كاهش ترددها، كاهش مراجعات وقت‌گير اداري، كاهش جلسات اداري، كاهش تماس‌هاي تلفني، كاهش ابهامات و مباحثات ناشي از آن و ... اشاره كرد و علاوه بر آن در سامانه‌هاي به وجود آمده از جمله در سامانه ۱۳۷ ما شاهد كاهش آمار اشتغال وقت‌گير كاركنان در پاسخگويي به مراجعان حضوري و نيز پيگيري حضوري مطالبات گسترده شهروندان مي‌باشيم.


* ميزان استقبال شهروندان از خدمات الكترونيك شهرداري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
ما بر اساس رصدهاي متناوب از آمارهاي نرم‌افزاري موجود در حافظه ثبت شده سيستم‌ها مي‌توانيم پاسخ دقيق‌تري به اين سؤال در خصوص ميزان اقبال شهروندان از اين نوع خدمات ارائه كنيم و در اين رابطه بايد تاكيد كنم كه هم آمار فروش ساري كارت و هم آمار تماس‌هاي ثبت شده در سامانه ۱۳۷ و نيز ميزان خدمات گيري شهروندان از پورتال شهرداري ساري دقيقاً ثابت مي‌كند كه شهروندان بيشترين رضايت را از تحول نظام خدمات‌دهي و پاسخگويي شهرداري داشته و ما را به توسعه چنين خدماتي تشويق مي‌كنند و به همين خاطر ما به طور پيوسته در صدد توسعه خدمات الكترونيك از جمله ساماندهي پاركومترها، آمار دهي پاركينگ ها، گزارش دهي تصويري از پروژه‌ها، ثبت اتفاقات مهم شهري در نظام نصب دوربين‌ها و نيز افزايش حجم و نوع خدمات اداري در سيستم الكترونيك مي‌باشيم.


* براي توسعه فرهنگي استفاده از خدمات الكترونيك ميان شهروندان و تبديل ساري به شهر الكترونيك چه اقداماتي انجام داده‌ايد و چه برنامه‌هايي داريد؟
در اين رابطه هيچگونه نگراني وجود ندارد، چرا كه ما در عصر ارتباطات زندگي مي‌كنيم و در اصل خدمات الكترونيك پاسخي به نيازهاي موجود و انطباق دهي فرهنگ خدمات با نوع مطالبات شهروندان بر اساس عادت مألوف در سامانه‌هاي ارتباطي ساير دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي است و شهروندان بسيار راحت تر و سريع تر از زمان‌هاي قابل پيش‌بيني از پروژه‌هاي ما استقبال كرده و حتي خواهان توسعه آن نيز مي‌باشند و به طور مثال ما در توسعه خدمات مندرج در ساري كارت علاوه بر استفاده از آن در حوزه حمل و نقل شهري در تدارك توسعه آن در خدماتي مانند استخرها، نانوايي‌ها، بانك‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي و ساير اماكن پر مراجعه شهري مي‌باشيم.


* دستاوردهاي شهرداري ساري در حوزه شهرداري الكترونيك چيست؟
ارتقاء رضايت شهروندان، افزايش مشاركت عمومي، تسريع روند پاسخگويي، كاهش اتلاف وقت، انرژي و سرمايه‌هاي موجود در شهرداري و مهم‌تر از آن افزايش سرعت خدمات‌دهي شهرداري به شهروندان و ثبت آماري مطالبات و خدمات مربوط به آن‌ها در رأس دستاوردهاي شهرداري در حوزه شهرداري الكترونيك قرار دارند.ضمن اينكه شهرداري در دراز مدت موفق به ساماندهي درون سيستمي، شفاف‌سازي عملكردها، نظم دهي مراجعات، ثبت و بايگاني ماندگار وظائف سازماني و ارزيابي دقيق‌تر از ميزان نقش‌آفريني مديران و كاركنان خواهد پرداخت كه اين مسائل به معني راه‌اندازي نهضت مديريتي جديد در فرهنگ اداره شهرداري و تبديل مديريت فردي به مديريت سيستمي است.



* تفاوت ميان "شهرداري الكترونيك" و "توسعه شهرداري الكترونيك" چيست؟
هيئت داوران در بخش شهرداري الكترونيك شهرهايي چون مشهد، ساري، تهران و شيراز را كه به شهروندان خود خدمات پرداخت الكترونيكي ارائه مي دهند را مورد رتبه بندي قرار داده است. بعنوان مثال شهرداري ساري خدماتي چون ساري كارت، پرتال جامع شهرداري، نرم افزار ساري همراه، سامانه هاي مختلف و ... را به شهروندان ساروي ارائه مي دهد و اين خدمات با سرعت در حال گسترش هستند. اما در بخش توسعه شهرداري الكترونيك شهرداري هايي مورد رتبه بندي قرار گرفته اند كه هنوز چنين امكاناتي را براي شهرندان خود فراهم نكرده اند و در صدد رسيدن به اين فناوري ها هستند. در اين بخش شهرداري آمل بالاتر از شهرداري هاي بيرجند، سربيشه و چند شهر ديگر حائز رتبه اول شده است.